مشکلات کمپرسور باد در هوای گرم و عوامل آن

مشکلات کمپرسور باد در هوای گرم و عوامل آن

ماشین‌آلات صنعتی همچون کمپرسورهای هوا در بهار و اوایل تابستان، به دلیل نوسانات ناگهانی هوای سرد و گرم که می‌تواند در طول فصل، چندین بار اتفاق بیفتد؛ گاهی کارکرد دستگاه را به شدت تحت تاثیر قرار می‌دهد. به عبارت دیگری، تغییر دما گاهی اوقات، باعث مشکلات جدی در عملکرد کمپرسور هوا می‌شود. با گرم شدن هوا و در دمای بالا، ممکن است که دستگاه شما با هر یک از شش مشکل زیر روبرو شوید؛ بنابراین این متن را به دقت بخوانید تا اطلاعات لازم را در این مورد کسب کنید و مانع بروز مشکلات شوید.

نیاز به خنک‌کننده اضافی برای کمپرسور

سیستم‌های صنعتی فشرده‌سازی هوا از آب یا هوا برای کم کردن گرمای تولید شده در طی فرآیند فشرده‌سازی استفاده می‌کنند. بنابراین در دمای بالاتر محیط، برخی از تجهیزات نیاز به خنک‌کننده اضافی خواهند داشت. برای رفع این مشکل، مبدل‌های حرارتی که با هوا خنک می‌شوند را در ابتدای فصل گرم، بررسی کرده و هرگونه آلودگی که بر روی آنها جمع شده را تمیز کنید.

در صورتی که کمپرسورهای استفاده شده در صنعت شما از آب برای خنک شدن استفاده می‌کنند؛ قبل از گرم شدن هوا، منبع و خنک‌کننده آب را چک کنید. تمامی راه‌های عبور آب و خنک‌کننده‌ها را در صورت وجود آلودگی تمیز کنید تا در روزهای گرم، به خوبی وظیفه خود را انجام دهند. همیشه در فواصل زمانی مناسب، میزان آب موجود در منبع را بررسی کنید و در صورت کم شدن میزان آب، منبع را پر کنید.

بررسی نشت روغن از سیستم

یکی دیگر از مواردی که موجب آسیب رسیدن کمپرسور بر اثر گرما می‌شود؛ از بین رفتن ساختار قطعات کوچک‌تری مانند واشرها و شیلنگ‌ها به مرور زمان است.

اگر شیلنگ، شیر یا واشر کمپرسور باد آسیب دیده باشد؛ امکان نشتی روغن در آن افزایش پیدا می‌کند. توجه داشته باشید که نشت روغن، اجزای دیگر را هم از بین می‌برد و بر عملکرد کلی کمپرسورها تاثیرگذار خواهد بود. بنابراین به صورت مرتب آن را چک کنید.

بالا رفتن احتمال خرابی در قطعات داخلی

به جز قطعات خاص که در گرمای بیش از حد، دچار مشکل می‌شوند؛ دمای هوای گرم ممکن است که باعث سایش و پارگی برخی از تجهیزات در هنگام استفاده از کمپرسور هوا شود. این ایراد در کمپرسورها ممکن است که آشکار نباشد، بنابراین باید بدانید، این مشکلات در حالی که از دستگاه استفاده می‌کنید؛ به وجود می‌آیند و تا زمانی که مشکل پیشرفت نکرده باشد، ممکن است از وجود آن‌ها مطلع نشوید.

اشکالات غیر معمول ممکن است به طور کلی منجر کوتاه شدن دستگاه‌ها به میزان قابل توجهی شود و شما نیاز به تعمیرات مکرر داشته باشید. بهترین راه برای به حداقل رساندن فرسایش و از کار افتادن تجهیزات، برنامه‌ریزی برای سرویس دوره‌ای است که باعث می‌شود مشکلات گرما، تهویه و سایش در اسرع وقت رفع شوند.

کوتاه شدن عمر روغن

کمپرسور هوا علاوه بر سطح آب مناسب، به سطح روغن کافی برای روغن‌کاری قطعات متحرک و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد نیاز دارد. در حقیقت، اگر دمای محیطی که کمپرسور در آن قرار دارد، ۲۰ درجه فارنهایت از دمای کار بالاتر باشد؛ عمر روغن به نصف کاهش پیدا می‌کند.

در صورت گرمای بیش از حد و خاموش شدن کمپرسور، میزان مرغوبیت روغن به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند و همچنین خطر وقفه طولانی مدت در کار در همچین شرایطی، اجتناب ناپذیر باشد.

خاموش شدن کمپرسور

بسیاری از مشکلات کمپرسور هوا در مواجه با هوای گرم می‌توانند، یک نتیجه واحد ایجاد کنند: خاموش شدن خودکار کمپرسور.  این خاموشی‌ها، هنگامی اتفاق می‌افتد که دمای داخلی کمپرسورها آنقدر زیاد شود که ادامه کار، امری غیر ممکن می‌شود.

ممکن است لازم باشد قبل از روشن کردن کمپرسور، صبر کنید تا کاملا خنک شود. در صورتی که کمپرسور در فواصل زمانی کوتاه خاموش می‌شود، تا زمانی که ارزیابی آن توسط یک متخصص تعمیر انجام نشده؛ از دستگاه استفاده نکنید.

نشت آب در خطوط هوایی کمپرسور

در حالی که آب، بخشی جدایی ناپذیر از فرآیند فشرده‌سازی است؛ نباید به قسمت‌های دیگر نفوذ کند. اگر زهکشی دستگاه به طور موثری، رطوبت موجود در خطوط هوایی را نتواند از بین ببرد؛ منجر به کاهش عمر روغن و نارسایی زودرس آن می‌شود. توجه داشته باشید که آب اضافی می‌تواند به دلیل گرما یا رطوبت زیاد ایجاد شود. مهم است که برای محافظت از سیستم فشرده‌سازی خود در برابر نفوذ آب، هر دو عامل را در نظر بگیرید.

یکی از موثرترین راه‌ها برای کاهش مشکلات کمپرسورهای هوا همچون کمپرسور روتاری اسکرو تهیه تجهیزات مناسب، سرویس دوره‌ای و تعمیرات در مراحل اولیه پیدا شدن مشکل است. همچنین فصل بهار، اغلب زمان مناسبی برای سرویس روتین ماشین‌آلات است، حتی اگر هیچ یک از مسائل فصلی که در بالا ذکر شد اتفاق نیفتد.

عوامل مربوط به گرم شدن بیش از حد کمپرسورهای هوا

اگر کمپرسورهای هوا در حال گرم شدن بیش از حد باشند؛ احتمال دارد که به مرور زمان از کارکرد طبیعی خود خارج شده و دیگر نتوانند به کار خود ادامه دهند. این امر باعث می‌شود که شما نیاز به تعمیر یا تعویض کمپرسور هوا داشته باشید. همچنین احتمالا با خاموش شدن کمپرسور، شرکت شما مجبور به قطع تولید خواهد شد تا کمپرسور دوباره قابل استفاده شود. با مشخص کردن این که چرا کمپرسور در درجه اول بیش از حد گرم می‌شود و با اصلاح مشکلات در مراحل اول خرابی، هزینه‌ها را می‌توانید کاهش دهید. 

دمای محیط یکی از علل گرم شدن کمپرسورهای هوا

اولین موردی که برای جلوگیری از تاثیر گرما بر کمپرسور هوا حائز اهمیت است؛ مکان نصب آناست. اگر فضای اطراف دستگاه خیلی گرم باشد، به صورت طبیعی منجر به افزایش دما کمپرسور هم می‌شود. اگر دستگاهی گرمای زیادی تولید می‌کند، فراموش نکنید که باید عایق‌بندی شود تا گرما را به دستگاه انتقال ندهد.
به دنبال هر منبع تولید گرما در نزدیکی کمپرسور هوا باشید و بررسی کنید که آیا راهی وجود دارد که این وضعیت را تغییر دهید تا کمپرسور هوای شما در معرض منبع گرما قرار نگیرد. کمپرسورهای هوا را در خنک‌ترین منطقه محل کار خود قرار دهید تا از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری شود.
در طول تابستان هم بهتر است که دستگاه را حتی از پنجره‌هایی که از طریق آن نور خورشید می‌تواند وارد شود؛ دور نگه دارید. این تغییرات ممکن است  که اندک به نظر برسند، اما می‌توانند تاثیر زیادی در دمای کار کمپرسور شما داشته باشند.

بررسی مجاری هوا

امکان دارد که کمپرسور، هوای مورد نیاز را از بیرون محیط تامین کند؛ بنابراین مجاری و لوله‌ها باید برای تهویه مناسب کافی باشند. هنگامی که مجاری خیلی کوچک هستند؛ سیستم باید سخت‌تر کار کند و بسته به ساختار سیستم، ممکن است که شرایط برای تامین هوا به اندازه کافی با مشکل مواجه شده و یا غیرممکن شود.
اگر مجاری هوا بسیار بزرگ باشد، هوا از سرعت کافی برخوردار نخواهد بود و ممکن است که شرایط مورد نظر را نداشته باشد. توصیه می‌شود برای به دست آوردن اندازه مناسب مجاری و لوله‌های هوا، از یک فرد متخصص کمک بگیرید؛ زیرا اندازه مجاری صحیح به فرمول پیچیده‌ای نیاز دارد. نداشتن اندازه مناسب مجاری تامین هوا می‌تواند، یک اشتباه گران قیمت باشد. اطمینان حاصل کنید که مجاری مسدود نشده باشند؛ زیرا امکان دارد که  در اثر عوامل مختلف مسدود و مانع رسیدن هوای کافی به سیستم شوند.

روغن کمپرسورهای هوا را چک کنید

کمپرسور ممکن است که روغن کافی نداشته باشد. روغن نقش مهمی در خنک کردن کمپرسور دارد. همیشه سطح روغن را بررسی کنید. همچنین، دستورالعمل‌های سازنده را در مورد چگونگی تعویض روغن باید دنبال کنید. روغن ممکن است خاصیت خود را از دست بدهد و  به اصطکاک بیش از حد منجر شود. روان‌کننده‌ها در شرایط عملیاتی بسیار سخت قرار می‌گیرند که در برخی مواقع باعث خراب شدن زود هنگام روغن می‌شود.

هر چه شرایط عملیاتی سخت‌تر و مدت زمانی که کمپرسور باید در آن کار کند، بیشتر باشد؛ در زمان کوتاه‌تری نیاز به تعویض روغن دارید. ممکن است روغنی که زیاد کار کرده باشد درگاه‌های تزریق روغن را مسدود کند. روغن کمپرسور خراب، شروع به تولید بوی روغن سوخته می‌کند؛ بنابراین ایده خوبی است که در این مرحله روغن را جایگزین کنید.

کنترل شیر حرارتی

سوپاپ حرارتی ممکن است خراب باشد. برای جلوگیری از خرابی دیگر اجزای کمپرسور بهتر است که همیشه یک شیر حرارتی یدک در دسترس باشد تا در صورت خرابی بتوانید در کمترین زمان ممکن آن را تعویض کنید. همچنین می‌توان دریچه حرارتی جدید را با شیر قدیمی مقایسه کرد تا مشخص شود که نیاز به تعویض شیر قدیمی وجود دارد یا خیر.


دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *