کمپرسورهای روتاری اسکرو، نوعی کمپرسور پرکاربرد در صنعت هستند که مجهز به یک سیستم خنککننده داخلی بوده و با توجه به همین ویژگی، به مراقبت زیادی نیاز ندارند. در واقع، این کمپرسورها در صنایعی که از ابزارهای پنوماتیک استفاده میکنند؛ کاربرد زیادی دارند و با کمترین نیاز به نگهداری، طول عمر بالایی خواهند داشت. همچنین با توجه به این که روند کار کمپرسور روتاری اسکرو به صورت مداوم است؛ صدای زیادی توسط آن ایجاد نمیشود و آرام و بیصدا اجرا میشود.
چرخش هوا در روتاری اسکرو چگونه انجام میشود؟
معمولا کمپرسورهای اسکرو روتاری برای فشردهسازی هوا، از دو روتور ماده و نر (پیچ مارپیچ) استفاده میکند. روتورها از جنسهای مختلفی و کاملا مناسب با همدیگر ساخته شدهاند و در کمترین فاصله از یکدیگر، حرکت میکنند.
هنگامی که روتورها شروع به چرخش میکنند؛ هوا از یک طرف، وارد محفظه شده و در آن میان گرفتار میشود. از آنجایی که روتورها به طور مداوم در حال چرخش هستند، هوا در اثر گردش به سمت انتهای روتورها هل داده شده و به طور مداوم، هوای تازه وارد محفظه کمپرسور میشود.
تفاوت کمپرسورهای روتاری اسکرو با نوع پیستونی
در مقایسه با کمپرسورهای برگشتپذیر همچون نوع پیستونی، روتاری اسکرو بسیار گرانتر است؛ اما در نظر باشید که این نوع از کمپرسورهای بادی گران قیمت میتوانند در ۲۴ ساعت شبانه روز و هفت روز هفته و در تمام ۳۶۵ روز سال، بدون هیچ مشکلی کار کنند.
از طرفی هم، ظرفیت (لیتر هوا در ثانیه) کمپرسورهای روتاری در مقایسه با نوع پیستونی به طور کلی، بسیار بیشتر است. زمانی که در کارگاه یا کارخانه خود به هوای زیادی احتیاج دارید؛ این نوع کمپرسور، معمولا بهترین انتخاب خواهد بود.
انواع کمپرسور روتاری اسکرو
کمپرسور روتاری اسکرو در انواع «بدون روغن» و «روانکاری شده با روغن» موجود هستند. اصل کلی در هر دو یکسان است و همچنان روتورها در هر دو نوع، هوا را به یک طرف فشار میدهند؛ اما در جزئیات، کاملا متفاوت هستند. تفاوت بزرگ در طراحی عناصر کمپرسور است. در صورت استفاده از نوع روغنی، عملکرد صحیح بخشی از محفظه که فشردهسازی در آن صورت میگیرد؛ کاملا وابسته به روغن تزریق شده به آن خواهد بود. در صورتی که در نسخه بدون روغن، همانطور که از اسمش مشخص است؛ نیازی به روغن ندارد.
روتاری اسکرو بدون روغن
روتورهای مورد استفاده در کمپرسورهای اسکرو بدون روغن از کیفیت بالایی برخوردار هستند و فضای بسیار کمی بین روتورهای آنها وجود دارد؛ البته با یکدیگر تماس پیدا نمیکنند. در صورت تماس بین دو روتور، قطعات خیلی سریع، خراب خواهند شد؛ به همین دلیل هم بسیار گران قیمت هستند.
.اکثر آنها را در کارخانههای بزرگی مانند پالایشگاههای نفتی – گازی – شیمیایی یا در شرکتهای بزرگ مواد غذایی یا فضاهای دیگری که هوای فشرده شده در آنها باید به صورت ۱۰۰٪ عاری از روغن باشد، مورد استفاده قرار میگیرند (در غیر این صورت، روغن میتواند انواع مواد غذایی، فرآورده یا فرایند شیمیایی را آلوده کند).
روتاری اسکرو تزریق روغنی
مدلهای تزریق روغنی، رایجترین نوع کمپرسورهای روتاری اسکرو هستند. این کمپرسورها، همان طور که از نامشان مشخص است؛ هنگام فشردهسازی هوا، روغن مورد نیاز را در محفظه (فضایی که فشردهسازی واقعی اتفاق میافتد) تزریق میکنند. این روغن، در ادامه توسط یک جداکننده از هوای فشرده جدا میشود، همچنین دارای یک فیلتر در خروجی کمپرسور هستند که در نهایت هوای فشرده، کمترین مقدار روغن را در خود خواهد داشت.
اگر چه ۹۹٫۹٪ روغن درون کمپرسور باقی میماند، اما همیشه مقدار کمی روغن وجود دارد که از قسمت جداکننده عبور میکند و با هوای فشرده شده کمپرسور را ترک میکند. از این رو کمپرسورهای روتاری با تزریق روغن، هوای بدون روغن تولید نمیکنند و در مناطقی که نیاز به هوای بدون روغن باشد، نمیتوان از آنها استفاده کرد.
اما برای اکثر کارخانهها، کارگاهها و ماشینآلات، وجود درصد کمی روغن در هوای خروجی کمپرسور روتاری اسکرو مشکلی ایجاد نمیکند. در حقیقت، این روغن موجود در هوای فشرده به جلوگیری از زنگزدگی درون سیستم هوای فشرده کمک میکند و به ماشینها کمک میکند تا یکدست عمل کنند.
البته مزیتهای بیشتری در این نوع کمپرسور وجود دارد که با درک طرز عمل و اصول کارکرد آنها میتوانید، استفاده بهینهای از آن داشته باشید.
دیدگاهتان را بنویسید